lauantai 11. elokuuta 2012

Uusi blogi

Näin on närhenmunat :D Kommentoin Olivian uusimpaan postaukseen jotain "nopeammasta keinosta blogata", ja bongasin koneestani Windows Live Writerin. Tajusin että sieltä kautta pystyn suoraan kirjoittamaan blogiin. Mutta, tapahtui vähän asioita ja väärinymmärryksiä (=aivan loppuun asti en ohjelmaa tutkinut) ja lopputuloksena uusi blogi. Vähän on vielä opettelemista sen kanssa, mutta kätevämpi se on minun kaltaiselle laiskalle bloggaajalle :'D Eli ehkä tästä alkaa uusi uljas aikakausi aktiivisempana bloggailijana!
Jätän kuitenkin tämän blogin 'kitumaan' alias kaikki kuvat ja jutut pysyy täällä, mutta lisää postauksia ei tule ennen kuin toisin sanon. Kopioin tämän blogin uusimpia (monta kuukautta vanhoja) postauksia uuteen blogiin, joten siellä olevat kuvat saattavat aueta blogspotiin. Tämän ei pitäisi kuitenkaan vaikuttaa teidän lukijoiden kuvankatseluun. Uuden blogin ulkoasu on nyt puolivakiintunut - pysynyt siis jo muutaman tunnin ajan samana (koska olin pesemässä mattoja ja sinnehän ei pöytätietokonetta mukaan raahata) - mutta älkää ihmetelkö vaikka ulkoasu vaihtuisikin lähitulevaisuudessa useamman kerran.
    Uuteen blogiin pääsette tästä.

EDIT // Löysinkin asetuksia läpi käydessä kohdan, missä PYSTYN TUOMAAN BLOGGERISTA POSTAUKSET JA KOMMENTIT! JES! ♥ Joten saattaakin käydä niin että tämä blogi lasketaan kuoppaan ja lapioidaan hieman puutarhamultaa päälle. KAIKKI vanhat tekstit SEKÄ kommentit ovat nyt siis tuotu uuteen blogiin, joten mitään ei missata!

sunnuntai 17. kesäkuuta 2012

Saaristoreissu

Hejssan, Olivialle jo lupailin pistää valokuvapostausta täksi kerraksi. Viime keskiviikkona pakattiin kamppeet ja lähdettiin saaristoreissulle äidin ja Eetun kanssa. Siellä otin hirveästi kuvia, tosin suurimman osan aika turhista jutuista. Otin paljon "elementtikuvia" - näin hienosti sanottuna, tiedä sitten onko se täysin oikea sana kuvaamaan niitä - eli erilaisista pinnoista, materiaaleista ja aika pienistä jutuista. Koitin harjoitella valotusajan ja aukon kanssa pelaamista, mutta paljon sai koneen kanssa sellaista hienosäätöä tehdä. Eli vielä on parannettavaa!
   Kuvien ei oo tarkoitus kuitenkaan olla mitenkään erityisen taiteellisia, nämä sattuu olemaan sellaisia mihin oon tykästynyt tai minkä takana on jokin erityinen tarina :) Selittelen kuvien väliin vähän missä ollaan silläkin hetkellä kuljettu. Ei ole pakko lukea, voi vain selata kuvat läpi - tehkää miten jaksatte!

Aivan ensimmäisenä pysähdyttiin Paraisille (Parainen) hakeaksemme muutaman esitteen saaristomatkailua koskien sekä kartan saaristosta. Turisti-infoa ei kuitenkaan aivan heti löydetty, joten kun äiti lähti etsimään sitä, sain minä aikaa räpsiä "muutaman" kuvan jo siellä. Lopulta löydettiin turisti-info, jolloin Eetu: "Ai toi, olisitte HETI sanonu et me etittiin tota ku näin sen sillon ku mentiin sen ohi ekan kerran."
  Jes.

Jossain lehdessä oli vähän aikaa sitten juttua Saariston rengastiestä, ja sitä pitkin mekin ajeltiin. Pohdittiin keskenämme, että joskos ehdittäisiin kiertää se pidempi rengasteistä (niitä on siis kaksi, lyhyempi on Pieni Rengastie ja pidempi on Saariston Rengastie, joka me kierrettiin) päivän aikana. Me oltiin kuitenkin lähdetty sen verran myöhään, hieman yhdeksän jälkeen, ei huvittanut pitää kiirettä ja halusimme nähdä mahdollisia nähtävyyksiä matkan varrella.

Matka sisälsi paljon lauttamatkoja. Yhtä tunnin kestävää lauttamatkaa lukuunottamatta kaikki lautat olivat ilmaisia, mikä oli kiva yllätys :) Tykkäsin lauttamatkoista, pääsi haukkaamaan raikasta happea, verryttelemään hieman jäseniä ja kattelemaan ihania maisemia! Silloin pystyi myös lukemaan hetken aikaa, itse kun en voi oikeastaan muutamaa tekstiviestiäkään lukea ilman että sitä seuraa huono olo.

Ensimmäinen pysäkki tehtiin Nauvossa, yhden pienen lauttamatkan jälkeen. Syötiin siellä "kunnolla" - äiti oli tehnyt ihanat voileivät missä oli jauhelihapihvit ja paistettua kananmunaa ja salaattia... ♥ Vain hampurilaiskastike puuttui. Samalla käytiin kaupassa, ostettiin sieltä limsaa, energiajuomaa (herrajumala, äiti antoi luvan!), suklaalevy, karkkipussi ja mahdollisesti jotain muutakin mitä en enää muista. Istuskeltiin hetki pikku vene-satamassa (yllä oleva kuva ei ole sieltä) ennen kuin jatkettiin matkaa taas.

Yllättävän vähän nähtävyyksiä matkalla kuitenkaan oli, tai ainakin ne oli erittäin piilossa ja kauempana rengastiestä. Aluksi meinattiin yöpyä jo (muistaakseni) Korppoossa, mutta kello oli vähän ja meillä jaksamista jatkaa matkaa, joten jatkettiin Houtskärin toiseen päähän asti, missä sijaisti Saaristokeskus. Sinne majoituttiin, ja niinkuin ylemmistä kuvista huomasitte, tavarat levisi heti maahan. Oltiin otettu teltta mukaan. Sanallisen sopimuksen mukaan Eetu nukkuisi autossa (laskettiin takapenkin selkänojat alas jolloin auton takana oli ihan kivasti tilaa), ja äiti ja minä teltassa. Yllättävän valoisaa oli yöllä, näin lukea teltassa luonnonvalon avulla keskiyöhön asti, kunnes alkoi silmät ja mielikin jo väsyä niin että piti painua pehkuihin. Eetu tuli kuitenkin viiden maissa hampaat kalisten telttaan, joten yöunet olivat hieman katkonaiset.

Ilmeisesti osalla Saaristokeskuksella käyneillä on tapana jättää "puumerkkinsä" alueella olevalle kalliolle... Eräässä kohtaa oli montakin kertaa mainittu nimi Petri H. sekä eri vuosilukuja, milloin Petri on Saaristokeskuksessa nähty. Oliskohan sittenkin pitänyt raapustaa oma nimikin sinne?

Rannalta sai paljon kivoja kuvia! Sen vieressä oli pieni venesatama, jota lokit vahtivat silmä kovana - niillä oli pesä lähellä. Sekä Eetu ja äiti yrittivät päästä laiturin päähän, mutta epäonnistuivat, sillä aidin käveltyä kaksi kolmasosaa laiturin pituudesta lokit alkoivat kaartelemaan ja tekemään syöksyjä aivan vierestä. Luultavasti olisivat nokkaisseetkin ellei olisi huidellut kauemmas niitä.
Pienen extreme-aktiviteetin jälkeen mentiin hiekkarannalle, jossa levitettiin viltti ja minä ainakin jatkoin Nälkäpelin lukemista. Siinä vasta hieno kirja! Äiti ja Eetu heittelivät frisbeetä jälleen. (Aiemmin kun olin autossa lukemassa kirjaa, he heittelivät ulkopuolella ikkunoiden läpi frisbeetä. Mun naamaparka.)
Jäin vielä lukemaan kirjaa, kun Eetu ja äiti jo palasivat autolle odottamaan lauttaa. Lady Astra (meidän auto) oli siihen mennessä siirretty lautanodotuspaikalle, aivan rannan lähelle. Kyseinen lautta oli juuri se lautan ainut maksullinen lautta, ja jostain syystä se tuntui olevan aika kova nähtävyys - moni autoilija (ja pyöräilijä) jäi viime hetkeen asti katselemaan lossin saapumista, ennen kuin hyppäsivät kulkupeleihinsä.

Tunnin kestävä lauttamatka oli aika tylsä, ainakin tylsempi kuin puolen tunnin kestävä lauttamatka jolloin sain munkin ja paljon kivoja kuvia! (Okei, luin tunnin kestävällä lauttamatkalla kirjaa suurimmaksi osaksi ajasta...) Loppujen lopuksi me ei nähty mitään nähtävyyksiä... (Lukuunottamatta sitä että käytiin jollain näköalatornilla Saaristokeskuksessa - valitettavasti unohdin juuri silloin kameran autoon enkä jaksanut kävellä koko matkaa takaisin hakemaan sitä. Mut sieltä oli hienot näkymät silti, näki todella pitkälle ku se torni oli vieläpä kukkulan päällä!)
... PAITSI HEI. Kyl me käytiin Iniössä sellaisessa sievässä pikku kyläkirkossa! Rakastuin siihen kirkkoon aivan totaalisesti, täynnä kivoja värejä ja pieniä mut mun huomion kerääviä juttuja - oikea aarreaitta!

Edes kuvat ei pysty näyttämään kuinka ihana ja värikäs se paikka oli! Kaipaan jo sinne kuvailemaan lisää! Suurinpiirtein tähän kuitenkin loppuu ne edes jotakuinkin hyvät kuvat. Kirkkoreissun jälkeen jatkettiin matkaa toiselle lautalle, siihen puolituntiseen ihanuuteen. Sitä ennen käytiin Alppilan kahvilassa joka oli parisen sataa metriä lautan odotuspaikalta. Syötiin siellä reissun kolmannet jäätelöt :D Odotellessa lauttaa me juteltiin pariskunnan (joka oli bongannut meiän äidin ja Eetun testaamassa lokkien hermoja) kanssa, ja lauttareissun jälkeen sattumalta päädyttiin Kustavin Grill-ruokapaikkaan ja syötiin samassa pöydässä ja juteltiin kaikenlaista heidän kanssa. Tosi mukava pariskunta, harmi ettei kysytty nimiä tai mitään, olisin aivan mielelläni voinut käydä heillä kylässäkin! Oli kans siistiä kuulla et heidän kaksi poikaa oli käyny kymmenen päivän vaihtarireissussa Saksassa!

KURKIA!!

... Okei alkaa tuntua et suorastaan valehtelin ku sanoin ettei me mitään nähtävyyksiä nähty! Mehän käytiin kans katsomassa Louhisaaren kartanoa! Tosin aitojen ulkopuolelta vain, sillä paikka oli mennyt kiinni vähän ennen kuin saavuttiin sinne :D

Kaikenkaikkiaan reissu oli tosi rentouttava, hyvä irtiotto äidille töistä ja meille mukuloille sosiaalisesta mediasta. Paljon hauskoja juttuja tapahtui (kuten "nananananananana BATHAM! eiku") ja toi oli erinomainen esimerkki miten voi pitää hauskaa perheen kanssa ilman että tuhlaa suunnattomasti rahaa :) Ensi kesänä voisin uudelleenkin lähteä Saaristoreissulle ~